وضعیت خبرنگاران و رسانه ها در جلسه کمیته مشترک حکومت و رسانه ها مورد بررسی قرار گرفت

Anonymous (not verified)
سه‌شنبه ۱۴۰۰/۵/۱۹ - ۱۵:۲۱
وضعیت خبرنگاران و رسانه ها در جلسه کمیته مشترک حکومت و رسانه ها مورد بررسی قرار گرفت

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر خبر داد؛ جلسه کمیته مشترک حکومت و رسانه ها امروز به ریاست استاد سرور دانش معاون دوم رییس جمهوری و رییس این کمیته برگزار شد.

ابتدا به روانشاد دواخان مینه پال رییس مرکز رسانه های حکومت اتحاف دعا کردند.

معاون رییس جمهور مرحوم مینه پال را یک شخصیت صادق؛ وطن دوست و متهد به منافع علیای افغانستان خواند و ضایعه فقدان او را جبران ناپذیر عنوان کرد.

 همچنان در جلسه روی تأمین امنیت خبرنگاران، رسیدگی به قضایای خشونت علیه خبرنگاران، ثبت و نهایی سازی صندوق حمایت از خبرنگاران، رسیدگی به خبرنگاران تحت تهدید، گزارش وزارت داخله، امنیت ملی، اداره لوی سارنوالی و اداره مستقل ارگان های محلی، پیگیری عدلی و قضایی چهار خبرنگاری که در قندهار در اتهام همکاری با طالبان بازداشت شده اند و هم چنین پیگیری آن عده رسانه های خارجی که مخالف منافع ملی افغانستان در کشور فعالیت می کنند، بحث شد.

استاد دانش افزود؛ در شرایط حاضر وضعیت تهدید آزادی بیان از جانب گروه طالبان و دیگر گروه های تروریستی به اوج خود رسیده است و این می طلبد که علاوۀ بر حکومت افغانستان تمام رسانه ها و نهاد های مدنی و مردم افغانستان با تمام توان در دفاع از آزادی بیان و حفظ ارزش های مدنی در کشور تلاش و کوشش جدی کنند.

بر اساس اجندای جلسه، نمایندۀ وزارت امور داخله، ریاست عمومی امنیت ملی، اداره لوی سارنوالی و اداره مستقل ارگان های محلی از قضایای خشونت علیه خبرنگاران، تهدید خبرنگاران از جانب گروه های تروریستی و وضعیت امنیتی خبرنگاران در مناطق تحت کنترل طالبان گزارش دادند.

فدراسیون ژورنالیستان و رسانه های افغانستان نیز موضوع تهدید خبرنگاران در مناطق تحت کنترل طالبان و ضرورت انتقال آنان را به جا های امن مطرح کرد. سرانجام در زمینه چگونگی تأمین امنیت خبرنگاران در معرض تهدید مخصوصأ خبرنگارانی مناطق تحت کنترل طالبان و چگونگی انتقال و کمک به آنان در مناطق امن، تصمیم لازم اتخاذ شد و به نهاد های مسئول هدایات لازم داده شد.

همچنین فیصله شد که گزارش های نهادهای یاد شده در مورد تهدید و اذیت خبرنگاران مخصوصأ در مناطق تحت کنترل طالبان، پس از تنظیم و توحید با نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر و آزادی بیان در میان گذاشته شود.

برای رسیدگی به موقع به خبرنگاران نیازمند و تحت تهدید، موضوع ثبت و نهایی سازی جواز و اساسنامه صندوق حمایت از خبرنگاران در جلسه مطرح شد. پس از ارائه نظرات و گزارش های مربوطه، فیصله  شد که مطابق رویه گذشته، وزارت اطلاعات و فرهنگ باید موضوع ثبت و نهایی سازی جواز و اساسنامه صندوق را به صورت جدی و عاجل اجرا کند.

در جلسه امروز کمیته مشترک حکومت و رسانه ها، موضوع بازداشت چهارتن از خبرنگارانی که اخیرا در ولایت قندهار به اتهام همدستی با تروریستان بازداشت شده اند، به بررسی گرفته شد. در این خصوص فیصله شد که قضیه این خبرنگاران متهم هرچه زودتر از طریق نهادهای عدلی و قضایی کشور مورد پیگیری قرار گیرد.

در بخشی از اجندای جلسه، موضوع فعالیت آن عده از خبرنگاران  خارجی مطرح شدند که بدون جواز قانونی در افغانستان به نفع گروه طالبان فعالیت دارند. در این مورد به وزارت اطلاعات و فرهنگ هدایت داده شد که مطابق احکام قانون اجراآت جدی کند.

همچنین پس از گزارش اجراآت اداره لوی سارنوالی و دیگر نهادهای عدلی و قضایی در مورد رسیدگی به قضایای خشونت علیه خبرنگاران، در جلسه فیصله شد که این موضوع با اشتراک وزارت امور داخله، فدراسیون ژورنالیستان و خبرنگاران افغانستان، وزارت اطلاعات و فرهنگ و اداره لوی سارنولی، در روزهای بعدی طی یک کنفرانس خبری همگانی شود.

در جلسه امروز کمیته مشترک حکومت و رسانه ها، معاهده اقدام عاجل برای حفاظت از خبرنگاران در افغانستان نیز مورد بررسی قرار گرفته شد. در این سند که از نهاد بین المللی گزارشگران بدون مرز تهیه شده آمده است که خبرنگاران در افغانستان از سال 1380 تاکنون برای آزادی رسانه و اطلاع رسانی بهای سنگینی پرداخته و در بیست سال گذشته حدود 100 خبر نگار جان خود را  دراین راه از دست داده اند.

 این معاهده از اقدام حکومت افغانستان با ایجاد کمیته مشترک حکومت و رسانه ها برای حمایت و مصئونیت خبرنگاران قدردانی کرده گفته است که برمبنای ماده 34 قانون اساسی افغانستان، قطعنامه شماره 1738 و شماره 2222 شورای امنیت سازمان ملل و عهدنامه الحاقی قرارداد ژنو، خبرنگاران باید افراد غیر نظامی محسوب شوند.

در این معاهده پیشنهاداتی مبنی بر جمع آوری معلومات در مورد خبرنگاران و رسانه های فعال در مناطق جنگی یا در معرض تهدید و اقدام مؤثر برای نجات جان خبرنگان در معرض خطر، کمک رسانی به خبرنگاران متضرر و هماهنگی با نهادهای محلی، ملی و بین المللی  در این زمینه، پیشنهاد شده است.

کابل/ ۱۹ اسد/ باختر

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۱:۴۴
Background image

گروهی از گردشگران روسی به ولایت پنجشیر سفر کردند!

چهارشنبه مورخ(۸ شوال المکرم ۱۴۴۵)مولانا نصرالله ملک‌زاده رییس اطلاعات و فرهنگ پنجشیر گفت: این گروه هفت‌نفری از گردشگران کشور روسیه بودند که جهت بازدید از ساحات تاریخی، باستانی و تفریحی. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۱:۳۹
Background image

بازدید گردشگران داخلی از ولایت سرپل افزایش یافته‌است!

چهارشنبه مورخ(۸ شوال المکرم ۱۴۴۵)ملا عبدالغفار حق‌نما رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت سرپل می‌گوید: که تامین امینت، طبیعت سرسبز و موجودیت جاذبه‌های طبیعی در این ولایت، سبب افزایش. . .

چهارشنبه ۱۴۰۳/۱/۲۹ - ۱۵:۴۷
Background image

رییس گردشگری با دو تن گردشگران خارجی دیدار کرد!

چهارشنبه مورخ(۸ شوال المکرم ۱۴۴۵) مولوی سید محمد سعید رییس گردشگری وزارت اطلاعات و فرهنگ با دو تن گردشگران از کشور چین و جاپان دیدار کرد.

آقای سعید ضمن خوش‌آمدگویی به گردشگران پیرامون. . .

BACK TO NEWS