محمد طاهرزهیر: باغ تاریخی علم گنج پس از بازسازی، بیشترین کاربرد فرهنگی خواهد داشت

Anonymous (not verified)
دوشنبه ۱۳۹۹/۵/۲۰ - ۸:۵۴
محمد طاهرزهیر: باغ تاریخی علم گنج پس از بازسازی، بیشترین کاربرد فرهنگی خواهد داشت

محمد طاهرزهیر سرپرست و نامزد وزیر وزارت اطلاعات وفرهنگ امروز در دیدار از جریان کار ترمیم و بازساری باغ تاریخی علم گنج ( ماشین خانۀ کابل ) خاطرنشان کرد که این محل منحصر به فرد، بعد از بازسازی، بیشترین کاربرد فرهنگی خواهد داشت.

 به گزارش  خبرنگار آژانس باختر؛ درجریان این دیدار سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ درحالی که شماری از رییسان این وزارت نیز حضورداشتند، خاطرنشان کرد که باغ علم گنج از جملۀ باغ های تاریخی کابل است و در زمان حکومت امیر شیرعلی خان، اولین اساس صنعت در همین باغ تاریخی گذاشته شد و ماشین خانۀ حربی به خاطر تولید سکه، اسلحه و سایر محصولات صنعتی، آغاز به فعالیت کرد. این ماشین خانه در دوره های بعدی توسعه یافت و در زمان حکومت غازی شاه امان الله خان رونق بیشتری کسب کرد و یک قهوه خانۀ عصری و هم‌چنان بارازچه یی برای نمایش و فروش محصولات صنایع دستی زنان، در این محل ایجاد شد.

محمد طاهر زهیر از توجۀ محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان به بازسازی باغ علم گنج ابراز امتنان کرد و افرود که این محل تاریخی بعد از بازسازی بیشترین کاربرد فرهنگی خواهد داشت و در این جا نمایشگاه های بین المللی کتاب، عکس، نقاشی، قالین و سایر محولات صنایع دستی و همچنان برنامه های متنوع هنری و فرهنگی برگزار خواهد شد و به یک محل فرهنگی – تفریحی برای مردم مبدل خواهدشد.

سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ همچنان از بیناد فرهنگی آغاخان و بانک انکشافی آلمان ( کی – اف – دبلیو) که تمویل کنندۀ  پروژۀ بازسازی و ترمیم باغ علم گنج است، به قدردانی یاد کرد.

درجریان این دیدارانجنیر محمد اجمل میوندی رییس بنیاد فرهنگی آغاخان دررابطه به هربخش کار بازسازی و ترمیم باغ علم گنج معلومات داد و تاکید کرد که کار بازسازی این محل با حفظ اصالت تاریخی آن پیش برده می شود.

محمد هاشم بلوچ مسوول ساختمانی این پروژه گفت که کار ترمیم و بازسازی  باغ علم گنج کابل یک و نیم سال قبل آغاز شده است و تا کنون  ۵۰ درصد پیش رفته است وتا پایان سال ۲۰۲۱ تکمیل خواهد شد.

امان الله صاحب‌زاده مسوول برنامه های بنیاد فرهنگی آغا خان خاطرنشان کرد که پروژۀ بازسازی باغ علم گنج و همچنان پروژه های فرعی دیگری که به  این پروژه مربوط می شود، هجده ملیون یورو هزینه برمی دارد و این هزینه را بانک انکشافی آلمان تمویل می کند و بنیاد فرهنگی آغا خان مدیریت این پروژه را به عهده دارد.

کابل / 16 اسد / باختر

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۱:۴۴
Background image

گروهی از گردشگران روسی به ولایت پنجشیر سفر کردند!

چهارشنبه مورخ(۸ شوال المکرم ۱۴۴۵)مولانا نصرالله ملک‌زاده رییس اطلاعات و فرهنگ پنجشیر گفت: این گروه هفت‌نفری از گردشگران کشور روسیه بودند که جهت بازدید از ساحات تاریخی، باستانی و تفریحی. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۱:۳۹
Background image

بازدید گردشگران داخلی از ولایت سرپل افزایش یافته‌است!

چهارشنبه مورخ(۸ شوال المکرم ۱۴۴۵)ملا عبدالغفار حق‌نما رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت سرپل می‌گوید: که تامین امینت، طبیعت سرسبز و موجودیت جاذبه‌های طبیعی در این ولایت، سبب افزایش. . .

چهارشنبه ۱۴۰۳/۱/۲۹ - ۱۵:۴۷
Background image

رییس گردشگری با دو تن گردشگران خارجی دیدار کرد!

چهارشنبه مورخ(۸ شوال المکرم ۱۴۴۵) مولوی سید محمد سعید رییس گردشگری وزارت اطلاعات و فرهنگ با دو تن گردشگران از کشور چین و جاپان دیدار کرد.

آقای سعید ضمن خوش‌آمدگویی به گردشگران پیرامون. . .

BACK TO NEWS